صفحه اصلي
فروشگاه مدل
كلاسهاي آموزشي
    تالار گفتگو و انجمن
فرم عضويت در سايت   Login
 

ارسال مقالات ساخت شما
معرفي مدل كاران سازنده

تعداد كاربر سايت : 1738

وبسايتهاي مرتبط
Aero Space Engineering Center
  

Car info
 
Car info
 
 
Car info
مطالب ذيل تجربيات شخصي بوده و بخشهايي از آن ميتواند درست نباشد
 
نكات مهم و كليدي در ساخت مدلهاي جت پراپ
نوشته شده توسط : admin در تاريخ : 94/01/09
 

هواپيماهاي جت همگي داراي موتورهاي توربوجت ميباشند كه در وسط بدنه شان قرار داشته و از بيرون هيچگونه موتور و ملخي ديده نميشود .
اما موتورهاي جت داراي قيمتهاي خيلي بالا (بالاي 5 ميليون تومان) بوده و اکثر مدلرها از پس خريدشان برنمي آيند . از طرفي خيلي از مدلرها علاقه خاصي به مدلهاي جنگنده دارند و هميشه علاقمندند که حدقل يک مدل جنگنده سرعتي در بين مدلهاي خود داشته باشند .

در اين ميان راه حلي که بنظر ميرسد ، گذاشتن يک موتور سوختي نيترو بجاي موتورهاي جت ميباشد . اما اگر شما تاکنون تجربه ساخت اين مدلها را داشته باشيد ، ميدانيد که اصلا ساختن اين نوع مدلها راحت نبوده و دردسرهاي خودش را دارد.
در اين مبحث ما سعي داريم شما را با نکات مهم ساخت يک جت پراپ بر اساس تجربيات عملي خود در کارگاه ساخت و پرواز ، آشنا کنيم .

  
  


شکل بال
در همه هواپيماهاي جنگنده ، بال از اندازه خيلي کوچکي برخوردار ميباشد . ولي براي مدلهاي جت پراپ بايد حتما شکل بال را  تغيير داده و اندازه آن را بزرگتر نمود (هم از طول بال و هم از عرض بال) اين امر زماني خودش رو نشون ميده که موتور سوختي مدلتان در هوا خاموش شده باشد . در صورتي که بال مدل کوچک باشد ، خاموش شدن مدل برابر با کرش حتمي خواهد بود .

دريچه هاي ورودي موتور
در همه هواپيماهاي جنگنده ، يک يا دو دريچه براي ورود هوا به موتور در نظر گرفته ميشود ولي در مدلهاي جت پراپ عموما اين دريچه ها از اندازه واقعي خود کوچکتر طراحي شده و همچنين براي جلوگيري از تاثيرات منفي وجود اين دريچه ها ، ورودي آنها اغلب بسته ميشود . 
بعبارت ديگر ، دريچه اي وجود ندارد ، بلکه فقط با رنگ آميزي مشکي جلو دريچه ها ، شکل آنرا شبيه سازي ميکنند تا حدي که  بيننده در نگاه اول متوجه بسته بودن دريچه هاي ورودي هوا نميشود مگر اينکه مدلو از نزيدک مورد بررسي قرار بدهد.

مرکز ثقل
بدليل قرار داشتن موتور و باک سوخت در بخش دماغه مدل و همچنين قرار داشتن بال در بخش انتهايي بدنه، اصلي ترين معضل در ساخت يک مدل جت پراپ ، ميزان کردن مرکز ثقل آن هستش . نتيجه تجربيات و مطالعات بنده نشون ميده که براي حل اين مشکل ميتوان سه کار انجام داد .

--- اول اينکه محل نصب بال را بايد به جلوتر از محل اصلي خودش منتقل نمود تا بخش دماغه مدل (جلوتر از بال) کوتاه تر شده و بخش انتهايي بدنه (عقبتر از بال) بزرگتر گردد .
--- دوم اينکه بايد سروهاي هاي استاندارد الويتور و رادر را بجاي نصب در زير بال ، در بخش انتهايي مدل نصب نمود تا وزن آنها به سنگيني دم مدل کمک بکند .
--- سوم اينکه باطري گيرنده را ميتوان در بخش انتهايي بدنه مدل جاسازي نمود که اين عمل هم باعث صدمه نديدن باطري در کرشها شده و هم اينکه  وزن باطريها به سنگيني دم مدل کمک بکند .






البته بستگي به نوع مدلتان ، شما ميتوانيد يکي از موارد بالا و يا همه موارد را در ساخت اعمال کنيد . مثلا اگر شما نخواهيد که بال مدلتان را زياد به جلو منتقل کرده و به اصطلاح مدلتان را از ريخت و  قيافه اصلي آن خارج نکنيد ، مجبور خواهيد بود که مورد دوم و سوم را اجرا نماييد تا مرکز ثقل در جاي مناسب خود قرار گيرد .

   

<h6> فروش هواپيماي راديو كنترل الكتريكي و سوختي - فروش قطعات - چوب بالسا - تالار گفتگو و انجمن تخصصي ساخت و پرواز هواپيماي مدل كنترل از راه دور - برگزاري دورهاي آموزشي ساخت و پرواز - وب سايت تخصصي ساخت و پرواز - مقالات آموزشي براي ساخت و پرواز انواع هواپيماهاي مدل - برگزاري كلاس و كارگاه آموزش ساخت و پرواز هواپيماهاي راديو كنترلي قابل پرواز در مدارس و مراكز آموزشي - ويديوهاي مدلهاي دست ساز - دوره‌هاي ساخت هواپيماي مدل - آموزش ساخت و خلباني هواپيماهاي مدل - برگزاري دورهاي آموزشي ساخت و پرواز - دانلود رايگان انواع نقشه هواپيماهاي مدل آموزش ساخت هواپيماهاي مدل در تهران -- آموزش ساخت و پرواز هواپيماهاي مدل کنترل از راه دور -- دوره‌هاي طراحي و ساخت هواپيماي مدل </h6>