صفحه اصلي
فروشگاه مدل
كلاسهاي آموزشي
    تالار گفتگو و انجمن
فرم عضويت در سايت   Login
 

ارسال مقالات ساخت شما
معرفي مدل كاران سازنده

تعداد كاربر سايت : 1595

وبسايتهاي مرتبط
Aero Space Engineering Center
  

Car info
 
 
Car info
  مطالب ذيل تجربيات شخصي بوده و بخشهايي از آن ميتواند درست نباشد
نگاهي به مراحل ساخت پرنده تاشو و لانچر آن
نوشته شده توسط : محمد طايفه حسنلو در تاريخ :   95/02/19
 

اگر تيمي تواتسته با دست خالي و با هزينه خودش ، چنين پرنده پيچيده و مشکل سازي را بسازد ، در صورت حمايت هاي مالي ، مطمنا ميتواند پرنده هاي خيلي بهتر و با توانايي هاي بالاتري ساخته و باعث سربلندي ايران و ايراني گردد .



مختصري در باره مدير اين پروژه :
قبل از شروع بحثهاي فني ، دوست دارم مختصري در باره خودم بگم  تا خوانندگان اين مطلب ، بيشتر باهام آشنا بشوند :
-- بنده محمد طايفه حسنلو هستم ، متولد ديماه سال 1347 در شهرستان خوي(آذربايجان غربي)
-- رتبه 14 کنکور سال 73 و تحصيل کرده مهندسي صنايع در دانشگاه اميرکبير تهران
-- داراي گواهينامه خلباني هواپيما مدل و مدرس کلاسهاي موسسه ساخت و پرواز
-- داراي 22 سال سابقه در زمينه طراحي و برنامه نويسي نرم افزار با زبانهاي مختلف مانند #C
-- پدر سه پسر کاکل زري در سايزهاي اسمال ، مديوم ، لارج
-- در حال حاضر بصورت ساعتي با چند شرکت ، بعنوان مدير پروژه و مدير واحد نرم افزار ، همکاري ميکنم

همانطوريکه مي بينيد ، بنده نه سرمايه دار هستم و  نه جيبم پر پول هست بلکه فقط و فقط يک عاشق هستم ، عاشق ساخت و پرواز  انواع هواپيما ، عاشقي که با جيب خالي تونسته خيلي از مدلها را ساخته و با موفقيت به پرواز در بياورد که ......

ولي خب ، بايد قبول کرد که  هزينه کردن از جيب شخصي هم محدوده اي دارد و نميتوان خيلي از ايده هاي بکر را با جيب خالي اجرا نمود ، در حالي که اگر  فکر خلاق و توانمند در  کنار سرمايه و بودجه قرار بگيرد ميتواند کولاک کرده و چشم همگان را خيره نمايد .



و اما شروع داستان از کجا بود :
اگر در اين وبسايت گشتي زده باشيد مي بينيد که تيم ما عاشق ساخت مدلهاي خاص هستش و وقتش رو براي مدلهاي معمولي نميذاره و اصولا از چالش خوشش مياد و دوست داره بره تا .......

در اين راستا يک روز توي اينترنت داشتم دنبال يه پرنده خاص و نامتعارف ميگشتم که فيلمي از يک پرنده تاشو ديدم که از داخل يک تيوب استوانه اي پرتاب شده و با سرعت بالايي به پرواز در ميامد .(نمايش فيلم)

مشخصات پرنده SWITCHBLADE
1-- طول بال ۹۵ سانتيمتر
۲-- طول بدنه ۷۵ سانتيمتر
۳-- وزن پروازي ۳۲۰۰ گرم
4-- قرار داشتن سکان افقي و بال جمع شونده در زير بدنه
5- داراي دو سکان عمودي کوتاه

     




مشخصات پرنده COYOTE
1-- طول بال ۱۴۷ سانتيمتر
۲-- طول بدنه ۹۲ سانتيمتر
۳-- وزن پروازي ۵۲۰۰ گرم
4-- قرار داشتن بال روي بدنه و سکان افقي در زير بدنه
6-- داراي دو سکان عمودي دراز



بعد از جمع آوري اطلاعات در مورد اين پرنده ، موضوع ساخت آن را با آقاي نوابي در ميان گذاشتم که ايشان هم طبق معمول قبول نموده و ما بسرعت شروع به برنامه ريزي مراحل ساخت نموديم .

بخاطر پيچيدگيهاي زياد اين مدل ، مجبور شديم که ساخت آنرا به چندين مرحله تقسيم کنيم تا بتوانيم از پس انجامشان  برآييم .



-- مرحله اول : ساخت يک مدل با بال ثابت


در ابتداي کار سوالهاي زيادي توي ذهنم بود مانند :
۱-- با توجه به خيلي باريک بودن سکان افقي، مرکز ثقل اين پرنده کجاي بال قرار ميگيرد؟
۲-- باريک و دراز بودن بال پرنده در مقايسه با وزن آن چه نوع عملکردي ميتواند داشته باشد؟ چه نوع ايرفويلي براي بال آن بايد در نظر گرفت؟
۳-- موتور مناسب اين پرنده که هم سرعتي بوده و هم تراست خوبي را ايجاد بکند ، چه چيزي ميتواند باشد ؟
4- بال کوتاه و در عين حال باريک آن تا چه وزني را ميتواند تحمل کند؟
5- با توجه به تاشو بودن کل سکان افقي ، مکانيسم نصب سرو براي الويتور چه چيزي ميتواند باشد ؟
6- جنس بال و سکان افقي از چي بايد باشد ؟
7-- .....

براي جواب دادن قطعي و درست به اين سوالات ، تصميم گرفتيم که يک نمونه کوچک با بال ثابت  ساخته و پرواز بدهيم تا بعضي از ابهاماتمان حل شود. بنابراين دست به کار شده و دو روزه يک پرنده کوچک آماده پرواز کرديم .

اين پرنده را از جنس ورق فوم ۳ ميل ساخته بوديم و بيشتر جنبه تست داشت بنابراين بالهاي آن بدون ريب و تخت بود . در زمين پرواز آقاي نوابي پرنده را آماده پرتاب با دست نموده و بنده نيز خلباني را بعهده داشتم . بعد از پرتاب ، پرنده مقداري به چپ متمايل شده ولي توانستم آنرا کنترل نموده و سريعا ارتفاع بگيرم . در کل اين نمونه پرواز خوبي داشت ولي در سرعتهاي زياد ، بال آن خم شده و سکان عمودي آن به لرزش ميافتاد که اين امر بخاطر جنس بدنه آن طبيعي بود .

بعد از پرواز موفقيت آميز نمونه شماره يک ، اينبار بالهاي پرنده را با ميله هاي کربن مقاوم سازي نموده و  از يک ايرفويل نامتقارن براي بال استفاده کرديم . بعد از چند روز پرنده شماره دو ما آماده اولين پروازش بود .

براي تست پرواز ، طبق معمول آقاي نوابي پرنده را پرتاب کرده و بنده نيز تراتل داده هواپيما را تحت کنترل گرفتم . همانند نسخه شماره يک در لحظه پرتاب ، اين نمونه هم به سمت چپ متمايل شده ولي تحت کنترل بود.  دوستانيکه تجربه در عمليات کروز با هواپيما دارند ميدانند که عموما در عمليات کروز با سرعت بالا ، سکانهاي عمودي و افقي پرنده شروع به لرزش کرده و پايداري پرواز را بهم ميرند .  بنابراين من هم انتظار داشتم سکانهاي اين نمونه  هم شروع به لرزش بکنند ولي اين پرنده با سرعت تمام پرواز ميکرد و از لرزش سطوح کنترل خبري نبود . ( فيلم پرواز )


نتايجي که از تستهاي پروازي گرفتيم
۱-- تونستيم  محل صحيح مرکز ثقل پرنده را بدست بياوريم

۲-- برخلاف آنچيزي که فکر ميکرديم ، پرنده از گلايد قابل قبولي برخوردار بود .

۳-- با آنکه فرامين کنترلي پرنده  ، بصورت ميکس( الو وان ) بود ولي پرنده بشدت فرمان پذير بوده و  عملياتهاي مانند دور زدن تيز ، رول زدن ، لوپ زدن و ... را براحتي انجام ميداد .

۴-- سکانهاي افقي بلند و همچنين سکانهاي عمودي دراز ، پايداري بسيار بالايي به پرنده داده بود .





ساخت اولين لانچر دست ساز ما
با توجه به اينکه  ساخت لانچر لوله اي را کاري سخت ميدونستيم ، بنابراين سعي کرديم که يک لانچر ساده درست کرده و پرنده را با آن پرتاپ کرده و تست پرواز بگيريم .  بنده با تحقيقاتي که در اينترنت داشتم انواع لانچرهاي ساده تا خيلي پيچيده را ديدم ولي با توجه به نوع پرنده ، ما لانچر ساده نشان داده شده در تصوير را  انتخاب کرديم .

  

آقاي نوابي با همکاري بنده تونست بعداز  چند روز آهنگري ، بالاخره بدنه فلزي لانچر را آماده کند ولي مشکل بعدي پيدا کردن کش لاستيکي مناسب بود . براي اينمنظور حدود نصف روز را در مغازه هاي شهرک گلستان جستجو کرديم تا شايد جنس مورد نظرمان را پيدا کنيم ولي نشد که بشود . بنابراين بناچار از يک لوازم ورزشي ، کشهاي بدنسازي خريديم تا لانچرمان را تست کنيم . کشهاي خريداري شده به اندازه کافي قدرت نداشتند ولي چاره اي نبود .

در تستهايي که  داشتيم ، لانچر ما اصلا عملکرد خوبي از خود نشون نداد بنابراين تصميم گرفتيم که موقتا پرتاب پرنده توسط لانچرا را بيخيال شده و به پرتاب با دست بسنده کينم . شما دوستان ميتوانيد براي تماشاي ويديو تست اين لانچر ، به بخش فيلمهاي ساخت و پرواز مراجعه نماييد .



خت نمونه شماره ۱
بعنوان اولين نمونه در سايزي ديگر ، ما تونستيم در عرض چند روز يک هواپيما از جنس فومبرد ساخته و يک موتور  الکتريکي با 4 کيلو تراست را در انتهاي آن قرار داده و با توجه به خاکي بودن زمين چيتگر ، مجبور شديم که پايه چرخها را خيلي بلند بگيريم تا ملخ ۱۵ اينچي آن به زمين برخورد نکند .

براي تستهاي پروازي اين نمونه ، بعد از اينکه تراتل را تا نصف دادم پرنده با سرعت نه چندان زيادي در حال حرکت بود که يک سنگ  به ملخ خورده و موتور را از جا کنده و ملخ بزرگ آن ، بدنه را از  وسط قاچ کرد . بعد از اين فاجعه جنازه هواپيما را از گوشه کنارهاي زمين پرواز جمع کرده و به سمت کارگاه رهسپار شديم .


ساخت نمونه شماره ۲
بعنوان دومين نمونه  ، ما تونستيم بعد از چند روز کار مداوم يک پرنده از جنس چوب بالسا ساخته و آنرا آماده پرواز نمائيم .

مشخصات اصلي اين نمونه عبارت بود از :
-- طول بال :۱۴۰ سانتيمتر
-- طول سکان افقي : ۹۵ سانتميتر
-- وزن پروازي  : 3 کيلوگرم
-- موتور : الکتريکي با تراست 4 کيلو
-- نوع باطري : ليپو۶ سل ۵۲۰۰ ميلي آمپر


بدليل اينکه پرنده ما داراي موتور پوشر بود، پايه هاي چرخ را تا آنجايي که ميشد بلندتر در نظر گرفتيم .  همچنين براي جلوگيري از پرت شدن سنگها به سمت ملخ ، مجبور شديم از يک حصار توري براي اطراف ملخ استفاده کنيم تا اين نمونه نيز به سرنوشت نمونه اول دچار نگردد . براي تست پرواز با دادن تراتل، پرنده روي زمين حرکت کرده ولي بدليل وزن زياد و مقاوم نبودن چرخ جلو ، پايه چرخ از جا کنده شده و اين مدل شروع کرد به معلق زدن .

هواپيما را به کارگاه منتقل نموده و بدنه و پايه چرخ جلو را مقاوم سازي نموديم. در تست بعدي آقاي نوابي هنگام تيک اف ، موتور را به حداکثر سرعت رساند در نتيجه هواپيما در زمين باسرعت شروع به حرکت نموده و بعد ۵ ، ۶ متري دويدن روي زمين ، معلق زده و بال سمت راست آن از وسط شکست .

  

بعد از تعمير بال ، براي تيک اف بعدي آماده شديم . اينبار خودم راديو را بدست گرفته و تراتل دادم ولي اين نمونه در روي زمين به سمت چپ متمايل شده و سرعت نميگرفت . اينبار از روي راديو ، بازي چرخ را کمتر کرده و دوباره سعي کردم ولي باز هم بدليل ترک زياد موتور به محض تراتل دادن ، انتهاي پرنده به سمت راست متمايل شده و خود هواپيما به سمت چپ کشيده ميشد .

براي تست بعدي دوباره آقاي نوابي راديو را گرفته و شروع به تيک آف نمود . اينبار نيز از پرواز خبري نبود و پرنده عين يک قورباغه روي زمين ميدويد و دريغ از پرواز و .........  شما دوستان ميتوانيد براي تماشاي ويديو تستهاي اين نمونه ، به بخش فيلمهاي ساخت و پرواز مراجعه نماييد .


دلايل عدم پرواز اين نمونه :
-- قوي بودن موتور و پوشر بودن آن و در نتيجه پيچيدن دم پرنده هنگام تيک آف
-- بلند بودن بيش از اندازه پايه چرخها و  در نتيجه ناپايداري هواپيما در زمين و معلق زدن هاي متوالي
-- خاکي بودن زمين پرواز و در نتيجه نرسيدن به سرعت مناسب در هنگام تيک آف





در اون مقطع بنده واقعا مستاصل شده بودم و ديگه نميدونستم چيکار بايد بکنم . ما در پرواز دادن پرنده خود با موتور پوشر شکست خورده بوديم و نتوانستيم حتي يکبار هم که شده ، چرخهاي هوايپما را از زمين بلند کنيم .

دوستانيکه بنده را مي شناسند ميدانند که من دير خسته ميشم ولي وقتي که از کاري خسته شدم ، ديگه واقعا اون رو کنار ميزارم و تحت هيچ شرايطي بدنبالش نميرم .  در آن روزها حالم خيلي بد بود و مسئوليت کل تيم روي دوشم سنگيني ميکرد و بايد تصميم درستي ميگرفتم تا ما رو از اين مخمصه نجات بدهد .

وقتي اعضاي تيم ، ناراحتي مرا ديدند خواستند که دلداريم بدهند و ....... در بين صحبتها يکيشون گفت : آقاي حسنلو ، براي تست هم که شده بياييم موتور  را در دماغه پرنده قرار دهيم و ببينيم چي ميشه ، شايد اينطوري جواب بده و ....... اين حرف مرا به فکر واداشت ........



ساخت نمونه شماره ۳
بعد از چند روز فکر کردن ، بالاخره تصميم گرفتم که اين نمونه سوم را با موتور جلو ساخته و تستش بکنيم و ......  پيرو اين تصميم دوباره تيم ساخت را جمع کرده و شروع بکار ساخت نمونه شماره ۳ کرديم . اينبار سعي داشتيم پرنده ما خيلي سبک بوده و در عين حال پايه چرخهايش مانند نمونه شماره ۲ بلند نباشد .


تغييراتي که در اين نمونه اعمال کرديم :
-- سبکتر ساختن نمونه تا حد امکان
-- بلندتر کردن بال به اندازه ۲۰ سانت و رساندن آن از ۱۴۰ به ۱۶۰ سانت
-- جلوتر بردن محل نصب بال به بدنه با اندازه ۱۰ سانت
-- نصب موتور در دماغه هواپيما
-- کوتاه کردن پايه چرخها
-- کم کردن از قطر بدنه



اين نمونه بعد از چند روز  کار شبانه روزي ، آماده تستهاي پروازي شد .  براي  اولين تست ، آقاي نوابي موتور الکتريکي را راه انداخته و پرنده ما با سرعت مناسبي شروع به تيک آف کرد .

  

بعد از چند ثانيه بالاخره مدل ما در اسمان بود . اين نمونه يک پرواز سرعتي خوب را بنمايش گذاشته و با يک لندينگ زيبا به زمين نشست . بعد از پرواز اول ، براي تست ميزان کشش موتور و همچنين تست نحوه عملکرد مدل با وزن زياد ، ما دو عدد سنگ بزرگ را روي هواپيما گذاشته و با آنها نيز پرواز کرديم . (من در فيلم گفتم که وزن سنگها ۳۰۰ گرم هستند ولي وقتي بعد از پرواز ، سنگها را وزن کردم ديدم دقيقا ۸۱۰ گرم وزن دارند)

شما دوستان ميتوانيد براي تماشاي ويديو اولين و دومين پرواز  زيباي اين مدل ، به بخش فيلمهاي ساخت و پرواز مراجعه نماييد .


کساني که در اين موقعيت بوده اند مطمنا ميدانند که موفقيت بعد از چندين بار شکست پي در پي ، خيلي احساس خوبي است و ميتواند تلخي همه شکستهاي قبلي را برطرف کند.


بعد از چندين روز در تستهاي پروازي به نتايج زير رسيدم :
۱-- اين نمونه بشدت پايدار بوده و هيچ استرسي در حين پرواز به خلبان تحميل نميکند .
۳-- بدليل سرعت بالاي پرنده بايد در هنگام دايو ، موتور را کم ميکرديم در غير اينصورت ، سرعت بيش از اندازه شده و بيرون کشيدن آن از وضعيت شيرجه بسختي امکان پذير بود .
۴-- باطري ۵۲۰۰ ميلي امپر آن حدود ۴ دقيقه پرواز را جواب ميداد  .
۵-- مدل 3 کيلويي ما بعد از دو الي پنج متر از روي زمين بلند ميشد که براي پرنده بال کوچکي با اين وزن ، ايده آل بود .
۶-- اين نمونه بدليل وزن بالايي که داشت هنگام دور زدن ، زود استال ميکرد بنابراين حتما بايد حداقل ۶۰ درصد تراتل در دور زدنها را داشته باشد .
۷-- ......





-- مرحله دوم : ساخت يک مدل با بال تاشو دست پرتاب

بزرگترين نگراني در اين مرحله ، نحوه ساخت اجزا متحرک مدل بود ، چرا که هم بال و هم سکان افقي و هم سکان عمودي بايد متحرک شده و  در عين حال بصورت خيلي روان و راحت روي همديگر حرکت ميکردند .

چالشهاي ما در اين مرحله عبارت بودند از :
--- جنس بالها بايد از چه چيزي باشد تا وزن پرنده را تحمل کرده و نشکند ؟
--- با توجه به لولايي بودن بالها و نقطه اي بودن محل اتصال بال به بدنه ، چه مکانيسمي بايد استفاده شود ؟
--- چطوري ميتوان اجرا تاشو با مقاومت بالا ولي وزن پايين ساخت ؟
--- در يک راستا نبودن دو تکه بال و سکان افقي ، چه تاثيري در پرواز خواهد داشت ؟ (دو تکه بال و سکان افقي ، روي هم قرار دارند)
--- از چه سرويي ميتوان بهره گرفت که در عين پرقدرت بودن ، ضخامت کمي داشته باشد ؟
--- از چه مکانيسمي براي انتقال حرکت سرو به الويتور بايد استفاده نمود؟ (بدليل روي هم قرار گرفتن دو بخش ، نميتوان از شيپوري استفاده کرد)
--- از چه مکانيسمي بايد براي  متحرکت کردن اجرا استفاده نمود تا در عين داشتن حرکت روان ، هيچگونه لقي نيز نداشته باشد ؟
---  .......


براي شروع بکار ، تصميم گرفتيم که ريشه بال را از الياف کربن ساخته و بقيه قسمتها را از فايبرگلس بسازيم تا مقاومت کافي داشته باشند .

با توجه با اشتباهات قبلي در ساخت مدلهاي قبلي ، سعي کرديم که اين مدل را خيلي با  دقت بالا و فني بسازيم  تا در پرواز مشکلي خاصي نداشته باشيم  و .......

  

بعد از اتمام مراحل ساخت ، آماده تستهاي پرواز شديم . براي تست به انتهاي اتوبان همت رفته و براي اولين بار اين مدل را با دست پرتاب کرديم . همانطوريکه انتظار داشتيم ، اين مدل به زيبايي هرچه بيشتري به پرواز در آمده و خستگي هاي چندين هفته کار مداوم را از تنمون بدر کرد . (شما دوستان ميتوانيد براي تماشاي ويديوي اولين پرواز  زيباي اين مدل ، به بخش فيلمهاي ساخت و پرواز مراجعه نماييد .)

بعد از  اولين پرواز موفق اين مدل ، قيافه آنرا سروسامان داده و رنگ آميزي چريکي زرد و مشکلي را براي ان انتخاب کرديم .

  





-- مرحله سوم : ساخت يک لانچر اختصاصي و پرتاب مدل

اين پروژه به دليل هزينه بر بودن و همچنين فرسايش شدن آن ، واقعا تيم ما را خسته کرده بود و بخصوص آقاي نوابي ، ديگر اصلا مايل نبود روي  اين مدل وقت بگذارد و به عناوين مختلف سعي ميکرد ذهن خود را درگير موارد ديگر بکند و .......

با اصرارهاي بنده ، تصميم گرفتيم که در اين مرحله هم يک مدل خيلي سبک يک کيلويي بهمراه  لانچر ساده بسازيم و اون مدل سبک و ساده را با آن تست بگيريم .

پيرو اين تصميم ، شروع به تهيه اندازه هاي مدل و لانچر کرديم .

مشخصات اين مدل :
-- وزن پروازي : 1400 گرم
-- طول بدنه : 75 سانتيمتر
-- جنس بدنه و بال : چوب بالسا و فومبرد
-- موتور : الکتريکي با مارک dsy و 1500 kv و ملخ 9 در 6
-- باطري : 3 سل 2200 ميل 40 C
--  ......

مشخصات لانچر تهيه شده :
-- طول لوله : 95 سانتيمتر
-- اندازه قطر داخلي لوله :  14 در 15 سانتيمتر
-- جنس بدنه : ورق MDF
-- نوع کشش : با استفاده از کش ورزشي يک لايه
-- نوع ضامن : ضامن مکانيکي در زير لوله که بوسيله پا آزاد ميشود



مشکلات زيادي در ميان بود که بعضي از آنها را ميتوان بصورت زير بيان کرد :
-- همزماني باز شدن اجزا بال و بدنه
-- تنظيم دقيق اولويت باز شدن اجزا
-- عدم تغيير وضعيت اجزا متحرک در هنگام پرواز
-- ساخت بدنه اي که هنگام ضربه لانچر در پرتاب ، خورد و خمير نشود
-- رفع استطکاک بدنه لانچر با بدنه مدل
-- تعيين زاويه درست پرتاب با توجه به قدرت کم لانچر دست ساز
-- توانايي کنترل مدل بعد از خروج از لوله
-- تعيين ميزان درست تراست اوليه موتور قبل از پرتاب
-- جلوگيري از تغيير موقعيت اجزا الکترونيکي داخل مدل هنگام پرتاب
-- جلوگيري از گير کردن الويتورهاي تاشو به بدنه و ترکيدن سروها
-- عدم دستکاري استيک سمت راست قبل از پرتاب (با کوچکترين دستکاري در استيک ، سروها در داخل لوله تحت فشار قرار گرفته و ميسوزند)
-- ايجاد هماهنگي ذهني بين زدن ضامن ،  تراتل دادن و کنترل فرامين در لحظه پرتاب و بلافاصله بعد از آن
-- فرصت خيلي کم براي انجام عکس العمل مناسب بعد از پرتاب و کنترل درست مدل
--- .......




بعد از مدتي ، بالاخره مدل ساده ما و لانچر اختصاصي آن آماده تست شد . براي تست آن در يک صبح بهاري ، ساعت 7 به پارک چيتگر رفته و مدل خود را روشن نموده و داخل لانچر قرار داديم . با گفتن بسم الله ، آقاي نوابي ضامن را آزاد کرده و مدل تاشو از لوله پرتاب شده و بسرعت اجزا آن باز و مدل به آرامي اوج گرفت . (فيلم پرواز)

  


واقعا لحظه با شکوه و بياد ماندني براي تيم ساخت و پرواز بود . لحظه اي که سعي کردم با چند عکس بالا ؛ آنرا در ذهن خودم و خوانندگان اين مقاله ماندگار کنم و .....
.
.
.
.

 و اما اين مدل و لانچر آن براي تکميل نياز به موارد زيادي دارد که بعضي از آنها عبارتند از :
-- ساخت يک لانچر خيلي سبک از جنس کولار يا فايبرگلس
-- استفاده از فنري قوي بجاي استفاده از کش جهت پرتاب
-- استفاده از يک مکانيسم بهتر براي ضامن
-- ساخت اجزا متحرک شامل بال و سکانها از الياف کربن که در عين سبکي خيلي مقاوم باشد
-- استفاده از فنر هاي مناسب براي باز شدن اجزا متحرک بعد از پرتاب
-- استفاده از مکانيسم قفل شدن بال بعد از باز شدن کامل آن و جلوگيري از برگشتن آن به عقب در سرعتهاي بالا
-- استفاده از مکانيسمي مناسب براي لولاها که در عين حرکت روان ، داراي لقي نيز نباشد
-- انتخاب يک موتور پرقدرت مناسب
-- انتخاب يک باطري سبک ولي پرقدرت
-- .....
.
.
.
.

اعضاي تيم ساخت و پرواز اين مدل :
-- مدير پروژه  و طراح : محمد حسنلو
-- مسئول تيم ساخت :  حامد نوابي
-- دست ياران ساخت : اقايان احمد تکين ، ميلاد موسوي ، سعيد شاه مرادي
-- مشاورين طرح : آقاي امين شمالي و چندتن از اساتيد دانشگاهي



سخن آخر :
ساخت اين مدل دردسرهاي زيادي برايمان داشت و حدود 5 ماه وقت و 15 ميليون تومان هزينه روي دستمان گذاشت بطوريکه هم اکنون ..........
.
.
.

تيم ساخت و پرواز بدينوسيله از دوستانيکه ارتباطات خوبي با مراکز علمي تحقيقاتي و دانشگاهي دارند و ميتوانند بودجه تحقيقاتي براي تکميل اين مدل در اختيار ما قرار دهند ، درخواست کمک و  همياري دارد .


جهت ارتباط با ما ميتوانيد به اين صفحه مراجعه فرماييد .




   

مشخصات مدل ساخته شده
  • نام سازنده : محمد طايفه حسنلو با همكاري نوابي - موسوي - شمالي - شاه مرادي
  • طول زمان ساخت : 120 روز
  • گروهبندي مدل : اسكيل
  • جنس بدنه : ورق فوم برد
  • طول بال : 90 سانتيمتر
  • طول بدنه : 75 سانتيمتر
  • وزن پروازي : 1400 گرم
  • موتور : 1 عدد موتور الكتريكي
  • مشخصات موتور : الکترکي با توان 250 وات
  • نوع باطري : 3 سل 2200 میلی آمپر
  • ظرفيت اسپيد كنترل : 40 آمپر
  • سايز ملخ : 8 * 9
  • تعداد سرو : 2
  • تعداد كانال : 3
  • زمان تقريبي پرواز : 5 دقيقه
  • تاريخ اولين پرواز : 95/02/17
  • محل اولين پرواز : پارک چیتگر تهران


براي پرسش و پاسخ در مورد ساخت اين مدل ميتوانيد
به انجمن تخصصي ساخت و پرواز يا همان فروم مراجعه کنيد



تصاوير ضميمه اين مقاله

مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل




<h6> فروش هواپيماي راديو كنترل الكتريكي و سوختي - فروش قطعات - چوب بالسا - تالار گفتگو و انجمن تخصصي ساخت و پرواز هواپيماي مدل كنترل از راه دور - برگزاري دورهاي آموزشي ساخت و پرواز - وب سايت تخصصي ساخت و پرواز - مقالات آموزشي براي ساخت و پرواز انواع هواپيماهاي مدل - برگزاري كلاس و كارگاه آموزش ساخت و پرواز هواپيماهاي راديو كنترلي قابل پرواز در مدارس و مراكز آموزشي - ويديوهاي مدلهاي دست ساز - دوره‌هاي ساخت هواپيماي مدل - آموزش ساخت و خلباني هواپيماهاي مدل - برگزاري دورهاي آموزشي ساخت و پرواز - دانلود رايگان انواع نقشه هواپيماهاي مدل آموزش ساخت هواپيماهاي مدل در تهران -- آموزش ساخت و پرواز هواپيماهاي مدل کنترل از راه دور -- دوره‌هاي طراحي و ساخت هواپيماي مدل </h6>