صفحه اصلي
فروشگاه مدل
كلاسهاي آموزشي
    تالار گفتگو و انجمن
فرم عضويت در سايت   Login
 

ارسال مقالات ساخت شما
معرفي مدل كاران سازنده

تعداد كاربر سايت : 1559

وبسايتهاي مرتبط
Aero Space Engineering Center
  

Car info
 
 
Car info
  مطالب ذيل تجربيات شخصي بوده و بخشهايي از آن ميتواند درست نباشد
ساخت يك مدل زيبا از بوئينگ 787 مسافربري دو موتوره
نوشته شده توسط : محمد طايفه حسنلو در تاريخ :   93/03/26
 

چند هفته پيش ، يكي از دوستان در فيسبوك عكسي از يك مدل دست ساز بسيار زيبا مسافربري سه موتوره گذاشته بودند .(اگه يادم نرفته باشه ساخته آقاي كريمي بود) كه چشمم را گرفت و به اين فكر افتادم كه يك مدل الكتريكي مسافربري بسازم  .

البته بايد گفت كه روش ساخت آن بزرگوار با روش ساخت من خيلي متفاوت هستش ، فكر كنم مدل ايشان با اينهمه ظرافت  و زيبايي چشمگيري كه داره بايد بيش از هزار نفر ساعت كار برده باشد در حالي كه در روش ساخت بنده ، يك مدل ميتونه با كمتر از 50 ساعت ساخته شده و آماده پرواز بشه .

 

براي شروع بكار جستجويي در اينترنت كردم تا يك مدل زيبا انتخاب بكنم . در اين جستجو يك پارامتر اصلي داشتم آن هم اين بود كه بدليل نداشتن 4 موتور سالم ، دنبال يك پرنده دوموتوره بودم كه به هواپيماي دو موتوره بوئينگ 787 رسيدم .

اين هواپيما اكثرا داراي رنگ آميزي آبي زييايي بود كه نظرم را جلب كرده و تصميم به ساخت يك مدل دو متري از آن گرفتم .







 

 براي شروع ساخت بايد يا يك نقشه ميداشتم يا يك تصوير سه وجهي از اين هواپيما كه با جستجو در اينترنت به عكس زير رسيدم كه اين هواپيما را از سه جهت مختلف نشان ميداد . با توجه به روش ساخت من ، اين عكس براي شروع بكار و استخراج اندازه هاي مورد نظرم كافي بود .

 

اصولا بنده براي ساخت هر مدلي به وسايل موجودم نگاهي مي اندازم و سپس بر اساس موجوديم شروع به ساخت ميكنم . به عبارت ديگر اول يك دكمه پيدا كرده و سپس براي آن كت و شلوار ميدوزم .

با توجه به اين موضوع ، بعد از استخراج اندازه هاي لازم  بايد جنس بدنه و بال را طوري انتخاب ميكردم كه وزن كل مدل زير سه كيلو باشد . بهمين دليل جنس بدنه را فوم 2 ميل و جنس بال را فومبرد 3 ميل در نظر گرفته و شرع بكار نمودم .

براي اولين قدم از ساخت بال شروع كردم . بدليل بزرگ بودن هر بخش بال و يكمتري بودن ورقهاي فومبرد ، بلاجبار بايد بال را چند تكه ميساختم . پس تصميم گرفتم بخش وسطي بال را از يك ورق كامل درآورده و در ادامه قطعات نيم متري به هر طرف بال اضافه كنم تا بال دو متري آن تكميل گردد. 


بطور خلاصه مراحل ساخت بال بشرح زير بود :

  • برش بخش وسطي بال از فومبرد 3 ميل سفيد
  • تعيين زاويه مناسب بين بال
  • چسباندن دو زاويه سنج از تخته سه لايي 3 ميل روي بال 
  • چسباندن دو ميله كربن 4 ميل يكمتري روي  بخش راست و چپ بال
  • سيم كشي بال جهت كنترل سروها و موتورها
  • برش و نصب ريبهاي بال از فومبرد 3 ميل
  • محكم كاري ميله هاي كربن به بال و ريبها
  • نصب يك نوار سه سانتي از تخته سه لا براي اتصال جلوي بال به بدنه
  • نصب يك نوار از تخته سه لايي به زير بال براي نگهداري پيچهاي اتصال عقب بال به بدنه 
  •  تعيين محل چرخهاي عقب در زير بال و محكم كاري محل نصب چرخها 
  • برش بخشهاي انتهايي بال از فومبرد 3 ميل مشكي و نصب و محكم كاري آنها
  • برش الورانهاي بال و نصب شيپوري براي هر الوران
  • نصب دو عدد ميني سرو براي كنترل الوران راست و چپ بال
  •  ساخت پايه موتورها از تخته سه لايي 3 ميل
  • نصب دو عدد موتور الكتريكي ايمكس 2810 بر روي پايه
  • نصب دو عدد اسپيد كنترل 30 آمپر در پشت سر هرموتور
  • تعيين محل نصب باطريها در روي پايه موتورها
  • تعيين محل نصب پايه موتورها بر روي بال
  • نصب پايه موتورها بر روي بال
  • برش روكش بال از ورق فوم 2 ميل
  • نصب روكش بال با دقت كامل جهت جلوگيري از تاب برداشتن آن 


در ادامه ساخت ، بعد از اتمام بال حالا نوبت ساخت بدنه بود . ساخت بدنه بدليل شكل خاصش هميشه سختتر از ساخت بال هست . بهمين دليل براي ساخت راحت بدنه آنرا به سه بخش دماغه ، بخش مياني و بخش انتهايي يا همان بخش دم تقسيم بندي نموده و از بخش مياني ساخت بدنه را استارت زدم .

با توجه به اندازه هاي استخراج شده جهت ساخت بدنه ،  ابعاد اين بخشها عبارت بودند :

  • بخش دماغه به طول 25 سانت
  • بخش مياني بطول 125 سانت و قطر 20 سانت
  • بخش دم بطول 50 سانت

 اول از همه هفت عدد شابلون دايره اي شكل از فومبرد 3 ميل برش داده و وسط آنرا خالي كردم . سپس سه عدد شابلون دايره اي شكل از تخته سه لا يك ميل ساخته و روي سه عدد از شابلونهاي فومبرد چسباندم . اين سه عدد شابلون براي نصب در بخش قسمت چرخ جلو ، بخش ابتدا و انتهاي بال كه به مقاومت بيشتري نياز هست ، بايد استفاده گردد .

   در مرحله بعدي سه عدد نوار باريك به اندازه 127 سانت از تخته سه لايي 3 ميل برش داده و با استفاده از اين نوارها ، شابلونها از بالا و طرفين به همديگر وصل شدند ولي بخش زير شابلونها بدليل محل نصب بال بايد دو تكه ميشد كه براي اين منظور دو عدد نوار باريك به اندازه 41 سانت برش داده و شابلونهاي بخش زيرين بدنه را بهمدگير وصل كردم  .


بطور خلاصه مراحل ساخت بخش مياني بدنه بشرح زير بود :

  • برش شابونهاي دايره اي شكل
  • برش نوارهاي باريك از تخته سه لايي براي اتصال شابلونها
  • اتصال شابلونها با استفاده از نوارها
  • ساخت محل اتصال جلو  و انتهاي بال به بدنه
  • ساخت بخش چرخ جلو و نصب در محل
  • نصب سرو استاندارد چرخ جلو و اتصال آن به چرخ
  • روكش كردن بدنه با ورق فوم 2 ميل
  • برش روكش زيرين بدنه براي اتصال بال به بدنه
  • برش بخش دماغه از ورق فوم 2 ميل
  •  ساخت بخش دماغه و چسباندن آن به بخش مياني بدنه

 

در ادامه بايد بخش انتهايي بدنه يا همان بخش دم هواپيما ساخته ميشد كه براي اين كار ابتدا سكان عمودي و سكانهاي افقي را از ورق فومبرد 5 ميل برش داده و جهت جلوگيري از لرزش آنها هنگام پرواز و اتصال مطمئن به بدنه ، به هركدام يك ميله كربن وصل كردم . 


بطور خلاصه مراحل ساخت بخش انتهايي بدنه بشرح زير بود :

  • برش سكان افقي و عمودي از فومبرد 5 ميل 
  • نصب سه عدد ميله كربن به  سكان افقي و عمودي
  • ساخت بخش صليبي دم
  • برش بخش بالايي صليبي از ورق فوم 2 ميل
  • نصب روكش بخش بالايي صليبي
  • نصب سكان عمودي 
  • نصب سكان افقي راست و چپ
  • برش بخش زيرين صليبي از ورق فوم 2 ميل
  • نصب روكش بخش زيرين صليبي
  • برش رادر و نصب شيپوري آن
  • نصب سروي رادر
  • برش الويتورها و نصب شيپوريها
  • نصب سروي الويتور
  • نصب بخش دم بدنه به انتهاي بخش مياني


نكته مهم :

در پنج ماه اخير سه مدل ساخته ام كه دو مدل قبلي با انكه خيلي در ساختشان دقت بخرج داده و از نظر ظاهري هم خيلي روي شان زياد كار كرده بودم ، در همان پرواز اول به زمين خورده داغون شدند . بنابراين تصميم گرفتم اين مدل آخر را بدون وسواس بسازم و اصلا هم توي ظاهر و زيبايي اش كار نكردم و به خودم گفتم اول اين مدل بايد پرواز كنه و اگر خوب بود اونوقت ميرم سراغ زيبا سازي .

--------------------------------

 اين جمعه يعني سوم مرداد ماه سال 93 بالاخره فرصت پيدا کردم با همکاري آقاي نوابي روکش اين مدل را کامل کرده و چند پرواز خوب داشته باشم .

اين مدل با توجه به ترکيب رنگ آبي و سفيدش خيلي زيبا از آب درآمده است که اين موضوع تائِيد دوستان ديگر را هم بدنبال داشت . نکته جالبي که جلب توجه ميکند وزن کم آن هستش . 

هرمدلري که اين هواپيما را از نزديک مي بينيه  فکر ميکنه مدلي با اين سايز حتما بايد پنج يا شش کيلويي وزن داشته باشه ولي وقتي بهشان ميگم که وزن پروازي اين مدل فقط دو کيلو هشتصد گرم است باور نميکنند و سريع ميرند سراغ مدل و آن بلند ميکنند تا باور کنند که وزنش زير سه کيلو هست .




مزاياي اين مدل :
-- زيبايي ظاهري
-- پايداري خوب بدليل شكل بالها

معايب اين مدل :
-- دوموتوره بودن و درنتيجه درگير شدن با انواع مشكلات مدلهاي چند موتوره
-- ساخت بدنه و بال باريك و دراز با كمترين وزن و درعين حال مقاومت كافي

مشكلات ساخت اين مدل :
-- تنظيم دقيق مركز ثقل
-- ساخته دماغه زيبا و درعين حال سبك
-- ساخت بدنه بزرگ و چند تكه آن
-- ساخت دو بال باريك و دراز سبك و مقاوم
-- تنظيم دقيق زاويه بين دو بال
-- جلوگيري از تاب برداشتن بال هنگام ساخت بدليل باريك و دراز بودن آن

اشتباهات حين ساخت اين مدل :
-- ساخت پايه موتور ضعيف
-- ساخت دماغه كه با دماغه اصلي بوئينگ 787 از نظر ظاهري مقداري فرق دارد

نكات مهم ساخت اين مدل :
-- نصب اسپيد كنترل و باطري هر موتور در پشت همان موتور بر روي پايه
-- دقت در ساخت بخش دم براي جوگيري از سنگين شدن بيش از حد آن و در نتيجه بهم خوردن محل مركز ثقل

   

مشخصات مدل ساخته شده
  • نام سازنده : محمد طايفه حسنلو با همكاري حامد نوابي
  • طول زمان ساخت : 20 روز
  • گروهبندي مدل : اسكيل
  • جنس بدنه : ورق فوم
  • طول بال : 210 سانتيمتر
  • طول بدنه : 200 سانتيمتر
  • وزن پروازي : 2850 گرم
  • موتور : 2 عدد موتور الكتريكي
  • مشخصات موتور : دو موتور ايمكس 2810
  • نوع باطري : دو عدد باطري 3000 ميلي آمپر
  • ظرفيت اسپيد كنترل : 30 آمپر
  • سايز ملخ : 8 * 10
  • تعداد سرو : 5
  • تعداد كانال : 5
  • زمان تقريبي پرواز : 8 دقيقه
  • تاريخ اولين پرواز : 21/03/1393
  • محل اولين پرواز : پارك چيتگر تهران


براي پرسش و پاسخ در مورد ساخت اين مدل ميتوانيد
به انجمن تخصصي ساخت و پرواز يا همان فروم مراجعه کنيد


ثبت شده توسط :      در تاريخ : 93/12/29
        
میشه مراحل و نحوه ی ساخت به همراه نقشه وفایل اتوکد مدل خودتون در اختیار ما هم قرار بدهید ؟؟؟youha2020@yahoo.com ------------------ عزیز دل برادر ، کل مطلب همین است که نوشته شده ، در مخزن نقشه ها هم میتونید دو نقشه مدلهای مسافربری پیدا کنید

ثبت شده توسط :      در تاريخ : 93/11/25
        
با سلام نقشه ی این مدل رو از کجا تهیه کردید؟ ------------------ دوست گرامی ، همانطور که در متن این مقاله و اکثر مقالات دیگر گفته ایم ، بیشتر مدلهای ساخته شده در کارگاه ساخت و پرواز بغیر از یک عکس سه وجهی دارای هیچگونه نقشه ای نیستند و ما با تجربه ای که در ساخت انو.اع مدلها داریم ، براحتی میتوانیم مدل مورد نظر را ساخته و پرواز دهیم.

ثبت شده توسط : hossein rc      در تاريخ : 93/11/25
        
ببخشید هزینه ی ساخت مدل آقای کریمی چه قدره؟ ------------------ با توجه به تعداد موتورها هزینه اش فرق داره ، ما هیچ اطلاعاتی بغیر از یک عکس از مدل آقای کریمی نداریم ، ولی مطمئنا هزینش بالای 20 میلیون تومان هستش

ثبت شده توسط :      در تاريخ : 93/10/25
        
ايا ميتونيم از يك اسپيد كنترل 60امپر براي هردو موتور استفاده كنيم -------- هر اسپید قابلیت اتصال فقط به یک موتور را دارد (تنها سه سیم دارد) مگر اینکه شما سیم کشی ها را دستکاری کنید که توصیه نمیشود. از طرف دیگر با توجه به فاصله حدود یک متری بین دوموتور ، سیم کشی ها زیاد میشوند و ........ خلاصه با توجه به تجربیات بنده ، اصلا اینکارو توصیه نمیکنم .

ثبت شده توسط : admin      در تاريخ : 93/10/24
        
اقاي حسنلو ازشما تقاضا دارم كه اين لطف كوچيك رو در حق من بكنيد و قطر شابلون هاي بدنه رو بذاريد ------------------- شما میتونید با یک خطکش ساده ، بوسیله اندازه گرفتن ابعاد تصویر سه وجهی مدل و با توجه به اندازه مدل مورد نظرتان ، قطر شابلون بدنه را بدست اورید .

ثبت شده توسط :      در تاريخ : 93/10/22
        
لطفا اندازه هاي ايرفويل هاوغيره رو بذاريد . لطفا ابعاد بخش مياني بال رو روي تصوير نشون بديد . ------------------------------------------------------ دوست عزیز فکر کنم اگه مدلو از نزدیک در کارگاه ببینید ، خیلی چیزها دستتون میاد ، اگه تهران هستید زنگ بزنید تا بیشتر هماهنگ کنیم . (09123085676 - حسنلو)

ثبت شده توسط :      در تاريخ : 93/10/21
        
لطفا حتماحتماحتما نقشه رو بذاريد --------------------------------------------------- دوست گرامی متاسفانه خیلی از مدلهای دست ساز ما در کارگاه ، دارای نقشه نیستند مثلا همین بوئینگ ، و ما با استفاده از تصاویر سه وجهی (تصویر بالا) اندازه های مدل را استخراج کرده و مدل را میسازیم . به اصطلاح روش ما عکس بده و مدل تحویل بگیر هستش

ثبت شده توسط :      در تاريخ : 93/08/05
        
وسایل لازم راننوشته اید ---------------------------------- دوست گرامی ، این مدل برای افراد با تجربه که حداقل 1 سال تجربه ساخت و پرواز انواع مدلها رو دارند مناسب است ، خب بدیهی است که این افراد با دیدن "مشخصات مدل ساخته شده" براحتی میدونند که چه لوازمی نیاز است . مثلا تو این قسمت کاملا واضح گفته شده که دو عدد موتور الکتریکی ایمکس مدل 2810 با عدد باطری 30000 میلی و دو عدد اسپید 30 آمپر و ملخ 10در8 و استفاده از 5 عدد سرو و جنس بدنه فوم 2 میل و .......

ثبت شده توسط : ?farya?      در تاريخ : 93/05/18
        
سلام.ممنون که جواب دادید.خب من نمیتونم این کارو بکنم.اگر هم بخوام بکنم متوجه منظورتون نشدم.خب چجوری اینقدر دقیق در میارید بدون نقشه؟؟ابزارا و موتورش و وسایل الکتریکیشو از کجا میارید؟؟خودتون میتونی بهم آموزش بدید؟؟ -------------------------------------- با سلام در راستای کمک به دوستانی مثل شما که مبتدی هستند ، امکان ساخت مدل با حضور خودتان را در کارگاهمان (تهران) فراهم کرده ایم . برای اطلاعات بیشتر در صفحه اصلی روی لینک مربوطه کلیک نمائید .

ثبت شده توسط : admin      در تاريخ : 93/05/18
        
با سلام دوست گرامی ، متاسفانه اين مدل نقشه نداشته است و بنده آن را با استفاده تصوير سه وجهی اش ساخته ام (تصوير بالای همين متن ) . بدين معنی که عکس سه وجهی را پرينت ميگيرم . در ادامه اندازه های همه اجزا را در آورده و سپس آن اعداد را در عدد مشخصي ضرب ميکنم تا اندازه مدلم در بياد . بقيه اش ديگر تجربه 5 ساله ام هستش و بس . البته هر کمکی بخواهيد درخدمتيم

ثبت شده توسط : ?farya?      در تاريخ : 93/05/17
        
سلاممممم فوق العاده بود.عالی بود.منم میخوام عین همینو بسازم . چجوری ميتونم اينکارو بکنم ؟؟؟نقشه ی قطعاتش رو میتونید در اختیارم بزارید؟؟؟ ممنونتون میشم به وبلاگ منم سر بزنید: http://qom-aviation.blogfa.com/

ثبت شده توسط : rashidshomaly      در تاريخ : 93/05/06
        
سلام... بهتون تبریک میگم... واقعا مدل زیبایی رو با همین امکانات در دسترس ساختید... خصوصا زمانی که روکش کردید و اون رنگ آبی و سفید روی هواپیما اومد بهتون خداقوت میگم

ثبت شده توسط : hmidreza      در تاريخ : 93/04/18
        
فومبرد3 یعنی چه؟محل خریداری وسایل ؟ --------------------------------------------------------- فومبرد ورقهاي فومي هستند كه دو طرف آنها با مقوا پوشيده شده است . فومبرد ها در ضخامتهاي 2 و 3 و 5 و 10 ميلي متر فروخته ميشه و آنها را براحتي ميشه از فروشگاههاي لوازم التحرير و يا فروشگاههايي كه لوازم مهندسي و معماري و ماكت ميفروشند تهيه نمود . اما با توجه به سوالاتتون معلومه كه تازه با هواپيماي مدل آشنا شده ايد بنابراين بهترين توصيه براي شما خريد مدل هاي آماده هست نه ساخت . در ضمن اصلا فكر نكنيد كه هزينه ساخت پائين تره نه بلكه هزينه ساخت از خريد مدل آماده بيشتره


تصاوير ضميمه اين مقاله

مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
برش بخش مياني بال از فومبرد 3 ميل


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
نصب زاويه سنج هاي بال و ميله كربنهاي راست و چپ


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
محكم كاري ميله كربنها به بال


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
نصب بخش هاي انتخايي بال از فومبرد 3 ميل مشكي


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
برش شابلونهاي بدنه


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
نمايي از محل نصب بال در بدنه


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
ساخت و نصب بخش دماغه به بخش مياني بدنه


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
نصب رادر در بخش انتهايي بدنه


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
برش الويتور و رادر


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
نصب الويتور در بخش انتهايي بدنه


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
مدل آماده شده قبل از پرواز


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
مدل آماده شده قبل از پرواز


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
عكس يادگاري بعد از اولين پرواز


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
عكس يادگاري بعد از اولين پرواز


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
مدل آماده پرواز بعد از روکش شدن


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
مدل آماده پرواز بعد از روکش شدن


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
مدل آماده پرواز بعد از روکش شدن


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
آماده برای تيک آف در زمين خاکی چيتگر


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
آماده برای تيک آف در زمين خاکی چيتگر


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
تيک آف در زمين خاکی چيتگر


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
تيک آف در زمين خاکی چيتگر


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
پروازی نرم و زيبا در زمين چيتگر تهران


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
پروازی نرم و زيبا در زمين چيتگر تهران


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
لحظاتی قبل از لندينگ در زمين چيتگر تهران


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل




<h6> فروش هواپيماي راديو كنترل الكتريكي و سوختي - فروش قطعات - چوب بالسا - تالار گفتگو و انجمن تخصصي ساخت و پرواز هواپيماي مدل كنترل از راه دور - برگزاري دورهاي آموزشي ساخت و پرواز - وب سايت تخصصي ساخت و پرواز - مقالات آموزشي براي ساخت و پرواز انواع هواپيماهاي مدل - برگزاري كلاس و كارگاه آموزش ساخت و پرواز هواپيماهاي راديو كنترلي قابل پرواز در مدارس و مراكز آموزشي - ويديوهاي مدلهاي دست ساز - دوره‌هاي ساخت هواپيماي مدل - آموزش ساخت و خلباني هواپيماهاي مدل - برگزاري دورهاي آموزشي ساخت و پرواز - دانلود رايگان انواع نقشه هواپيماهاي مدل آموزش ساخت هواپيماهاي مدل در تهران -- آموزش ساخت و پرواز هواپيماهاي مدل کنترل از راه دور -- دوره‌هاي طراحي و ساخت هواپيماي مدل </h6>