مسابقات سرعت بين هواپيماهاي مدل از دير بازدر كشورهاي مختلف وجود داشته و با شوق و ذوق خاصي هميشه برگزار ميشده است . اما در سال 1995 سازمان FAI كه مخفف Federation Aeronautique Internationle است قوانين و مقرارتي را وضع نموده و شروع به برگزاري منظم مسابقات هر دو سال يكبار كرد . تا كنون اين مسابقات در آمريكا ، ژاپن ، و اطراف اروپا برگزار شده و آخرين بار آن در كشور روماني در سال 2012 برگزار گرديد .
دليل نامگذاري اين مسابقات بنام Pylon Race به دليل وجود سه تيرك در محوطه مسابقه است كه مدلها بايد 10 دور بين اين تيركها كه به صورت مثلثي قرار دارند ، با حداكثر سرعت گردش كرده و مسابقه را بپايان برسانند .

شكل بالا نشان دهنده مسير مسابقات F3D و F5D ميباشد . مسير باد هميشه از سمت تيرك تكي به سمت تيرك دو تايي بوده و محل شروع مسابقه 30 متر جلوتر از تيركهاي دو تايي قرار دارد.
مشخصات كلي مسابقه :
-- اين مسابقات تيمي بوده و هر مدلر بايد عضو يك تيم باشد . البته عضويت در بيشتر از يك تيم ممنوع است.
-- در هر دور مسابقه سه يا حداكثرچهار مدل مجاز به مسابقه هستند
-- مدلها به فاصله زماني 1 ثانيه از همديگر پرواز كرده و مسابقه را شروع ميكنند
-- طول هر دور مسابقه 400 متر است و مدلها در مجموع بايد 4000 متر را در كمترين زمان طي كنند
-- مدلها بايد در ارتفاعي بين 4 الي 5 متري زمين پرواز نموده و نميتوانند ارتفاع خود را كمتر از اين به زمين نزديك نمايند .
-- هر مدل بايد 10 دور كامل بزند و اگر به هردليلي مشكلي در پرواز برايش پيش بيايد از مسابقه كنار گذاشته ميشود
-- هر مدل براي پرواز بايد توسط دو يا سه نفر پشتيباني گردند (خلبان - مكانيك - كمك خلبان)

انواع مدلهاي شركت كننده :
اين مسابقات در دو رده مدلهاي سوختي دو زمانه بال زير و مدلهاي الكتريكي بال رو برگزار ميگردد . معروفترين مدلهاي سوختي به F3D و معروفترين مدلهاي الكتريكي به F5D شناخته ميشوند .
مدلهاي سرعتي بال رو (F5D)
-- اين مدلها همگي بال رو بوده و برخلاف ظاهرشان ، مشخصاتشان با گلايدرهاي معمولي فرق دارد
-- همگي از موتورهاي الكتريكي استفاده ميكنند
-- همگي داراي بدنه كوتاه و بال نسبتا كشيده اي هستند
-- ايرفويل اين مدلها عبارتند از MH 30, t/c = 7.84% --- MH 31, t/c = 7.99% --- MH 32, t/c = 8.71% --- MH 33, t/c = 7.23% --- MH 34, t/c = 8.51% --- MH 43, t/c = 8.50%
-- اين مدلها عموما سرعتهايي بالاي 200 كيلومتر در ساعت دارند

مدلهاي سرعتي بال زير (F3D)
-- اين مدلها همگي بال زير بوده و شكل بالشان نيز كاملا مخصوص ميباشد
-- همگي از موتورهاي سوختي دو زمانه با سوخت استاندارد كار ميكنند چرا كه استفاده از نيترو ممنوع است
-- موتورهاي اين مدلها بدون كاربراتور هستند و بمحض روشن شدن با حداكثر قدرت كار ميكنند .
-- دور موتورهاي اين گروه بين 18 الي 31 هزار دور در دقيقه متغيير ميباشد (عموما 25 هزار دور هستند)
-- موتورهاي اين مدلها حجمي حدود 6 سانت متر مكعب داشته و داراي قدرتي حدود 3000 وات هستند
-- ملخهاي استفاده شده عموما از فيبر كربن با مقاومت بسيار بالا بوده و در سايز 4.7 در 4.7 و يا سايز 4.5 در 4.1 هستند
-- همگي داراي بدنه كوتاه و بال نسبتا كشيده اي هستند
-- ايرفويل اين مدلها عبارتند از MH 23, t/c = 8.01% --- MH 24, t/c = 9.01% --- MH 25, t/c = 9.98% --- MH 52, t/c = 9.00% --- MH 53, t/c = 9.43% --- MH 26, t/c = 10.99%
-- اين مدلها عموما سرعتهايي بالاي 300 كيلومتر در ساعت دارند
-- اين مدلها بعد از دور اول به حداكثر سرعت خود رسيده وهنگام دور زدن با اين سرعت ، نيرويي حدود 35G به آنها وارد ميشود .
-- اين مدلها بايد داراي چرخ بوده و از روي زمين تيك آف كنند .

شروع مسابقه :
هر مدلي با افراد زير ساپورت ميشوند :
-- خلبان كه وظيفه اصلي كنترل هواپيما را بعهده دارد .
-- مكانيك كه مدل را آماده پرواز نموده و آنرا در اول خط شروع نگهداشته و بمحض اشاره داور ، مدل را رها ميكند. همچنين اين فرد حين مسابقه زمان دور زدن و تاكتيك كار را مشخص و دستورات فني لازم را به خلبان ميدهد.
-- خلبان اصلي فرصتي براي نگاه كردن به ديگر مدلها و يا تيرك ها نداشته و اين امر بعهده يك خلبان كمكي است كه با توجه به مدل هاي ديگر و موقعيت آنها دستورات لازم را به خلبان ارائه ميدهد .

جهت رعايت موارد ايمني ، كليه خلبانان و عوامل كمكي آنها ملزم به گذاشتن كلاههاي ايمني بوده و بقيه موارد ايمني را نيز رعايت نمايند .
براي جلوگيري از تصادم هاي احتمالي ، هر مدلي به فاصله زماني يك ثانيه از مدل قبلي تيك آف كرده و مسابقه را شروع ميكند . براي شناسايي هر تيم يك رنگ خاص به آنها اختصاص داده شده و يك خط نگهدار با پرچمي به آن رنگ در يك محوطه امني بين تيركها نشسته و رد شدن صحيح هر مدل را با پرچم زدن مشخص ميكند .
هر مدلي كه به يكي از تيركها برخورد كند ، خط نگهدار پرچم خطا زده و به ازاي هر خطايي 10 درصد به زمان آن مدل اضافه خواهد شد .
با توجه به فاصله تيركها از همديگر ، هر دور اين مسابقه 400 متر بوده و مدلها بايد اين مسير را 10 بار ، بر خلاف حركت عقربه هاي ساعت طي كرده و مسابقه را به اتمام برسانند . امروزه مدلهاي F3D اين مسابقه را در زماني كمتر از 65 ثانيه به پايان ميرسانند .

عوامل موفقيت در اين مسابقه :
-- داشتن خلباني به قدرت عكس العمل بسيار بالا
-- ارتباط مناسب بين خلبان و عوامل كمكي او
-- داشتن يك موتور پرقدرت كه بتواند بسرعت و بدون كوچكترين مشكلي مدل را به بالاترين سرعت ممكن برساند
-- تجهيزات راديويي خوب و با كيفيت
-- مدلي با طراحي خاص و كمترين درگ و وزن ولي در عين حال بسيار مقاوم