صفحه اصلي
فروشگاه مدل
كلاسهاي آموزشي
    تالار گفتگو و انجمن
فرم عضويت در سايت   Login
 

ارسال مقالات ساخت شما
معرفي مدل كاران سازنده

تعداد كاربر سايت : 1687

وبسايتهاي مرتبط
Aero Space Engineering Center
  

Car info
 
Car info
 
 
Car info
  مطالب ذيل تجربيات شخصي بوده و بخشهايي از آن ميتواند درست نباشد
ساخت مدلي زيبا از جنگنده F20 با پروازي فراتر از انتظار
نوشته شده توسط : محمد طايفه حسنلو در تاريخ :   92/07/10
 

اف 5 يكي از هواپيماهاي جنگنده آمريكايي است كه تعداد زيادي از آنها در ايران هم مشغول خدمت ميباشند . با توجه به محبوبيت اين پرنده در بين كشورهاي مختلف، شركت آمريكايي هواپيماي ديگري شبيه اف 5 كه از ان بزرگتر و پيشرفته تر بود به بازار عرضه كرد كه برايش نام اف 20  تايگر شارك را انتخاب كرده بود . اين هواپيما در رنگ آميزهاي مختلف ديده شد كه يكي از زيباترين آنها رنگ آميزي قرمزش بود .

 

يه روز به وب سايت تهران هابي سر زده بودم كه در بخش مدلهاي شركت فونيكس ، مدلي نظرم و جلب كرد كه اسمشو اف 20 نوشته بود . با دقت در ساختار بدنه و بال اون ديدم كه بدنه اش خيلي شبيه اف 20 هستش ولي بال اون هيچگونه تناسبي با بال كوتاه اف 20 نداشته و در عين حال محل نصب بال در بدنه هم به جلو منتقل شده بود .

با سوالاتي كه در ذهنم بود براي يافتن جوابشون به سايت خود شركت فونيكس مراجعه نموده و با خواندن توضيحات مختصري كه در مورد مشخصات اين مدل داده بود ، فهميدم كه با توجه به علاقه شخصيم به مدلهاي سرعتي اين هموني است كه بدردم ميخورد .

 

 

بعد از يه مدتي براي خريد به تهران هابي مراجعه نمودم كه با قيمت 230 هزار تومان و بعد از چند ماه با 340 هزار مواجه شدم كه ديدم با صرفه تره خودم دست بكار شده و از فومبرد بسازم .
 با توجه به روش ساخت  اختصاصيم (روشي نه چندان درست ولي كارآمد) ابتدا با استفاده از عكسهاي اف 20 شركت فونيكس اندازه همه بخشهاي مدل را استخراج نموده و با استفاده از ورق فومبرد 5 ميل كار را استارت زدم . 

براي ساخت بدنه ابتدا يك قوطي مستطيل شكل درست كرده و قطعات آن را با چسب حرارتي به هم ديگر وصل كردم در حقيقت اين قوطي ساخته شده همان شاسي كل هواپيماست كه بقيه قسمتها بر روي آن سوار ميشوند .

همانطوريكه در تصوير زير ديده ميشود اجزا اصلي بدنه عبارتند از :
1- شاسي اصلي هواپيما - از فومبرد 5 ميل
2- دو عدد بخش كناري بدنه براي شبيه سازي دريچه هوا - از فومبرد 3 ميل
3- بخش بالايي بدنه - از فومبرد 3 ميل
4- كابين خلبان - از ظرف نوشابه خانواده
5- بخش انتهاي بدنه بعنوان شبيه ساز خروجي موتور - درب اسپري هاي 1 2 3
6- دو عدد ميله چوبي براي تقويت بدنه  و همچنين اتصال شاسي موتور (از جنس تخته سه لا 6 ميل) به آنها 

 

ابتدا دو تكه بال را از يكعدد ورق 5 ميليمتري فومبرد بريده و بعد از وصل كردن آنها به هم ، يك عدد ميله كربن 8 ميل را بعنوان اسپار بال به آن چسبانده و سپس ريبها را با دقت تمام از همان فوم برد 5 ميل برش داده و با استفاده از چسب حرارتي بر روي بال مانند شكل زير چسباندم .

 

 

در ادامه با فوم برد 2 ميل روي بال را روكش نموده و الورانها را نيز روي بال برش دادم. البته براي لولاي الورانها از خود فوم برد استفاده نمودم كه شما دوستان براي آشنايي بيشتر با اين نوع لولا ميتوانيد به بخش نكات مهم ساخت مراجعه كرده و توضيحات كامل آنرا مطالعه كنيد.
ابتدا دو تكه بال را از يكعدد ورق 5 ميليمتري فومبرد بريده و بعد از وصل كردن آنها به هم ، يك عدد ميله كربن 8 ميل را بعنوان اسپار بال به آن چسبانده و سپس ريبها را با دقت تمام از همان فوم برد 5 ميل برش داده و با استفاده از چسب حرارتي بر روي بال مانند شكل زير چسباندم .

و اما بعد از اتمام بال و بدنه نوبت بزرگترين مشكل در ساخت اين مدل يعني مركز ثقل رسيد، چرا كه درست در آوردن آن سخت بود زيرا موتور سوختي و باك سوخت، چرخ جلو و سروي مربوطه همگي در دماغه مدل قرار داشته و بنحوي بايد اين سنگيني جبران بگردد .

براي اين منظور كارهاي زير را انجام دادم تا بتونم مركز ثقل را تنظيم كنم :
1- جاسازي باطري گيرنده در انتهاي بدنه
2- نصب سروي رادر در بخش انتهاي بدنه
3- نصب سروي الويتور در بخش انتهاي بدنه
4- كشيدن بال به جلو حدود 10 سانت
با اين موارد بالاخره تونستم مركز ثقل را تنظيم نموده و مدل را براي پرواز اول آماده كنم .

واما اولين پرواز :
براي پرواز اول به پارك چيتگر تهران رفته و بعد از زدن سوخت ، استارت زدم كه موتور 55 شروع به كار كرده و بعد از تنظيم آن آماده تيك آف شدم . بعد از فول كردن موتور ، مدل بعد از طي مسافتي حدود 10 متر به آرامي از زمين بلند شده و شروع به اوج گرفتن نمود . در همان ثانيه هاي اول فهميدم كه اف 20 ساخت بنده ، از پايداري و سرعت خوبي برخوردار است.

در ادامه پرواز بعد از اينكه خيالم راحت شد بر آن شدم كه انواع مانورهاي پروازي را امتحان كنم كه نتايج زير را بدست آوردم :
-- به راحتي رول ميزند
-- خيلي خوب اينورت پرواز ميكند
-- هنگام لوپ زدن نبايد زياد الويتور ميدادم چرا كه عوض لوپ عادي ، معلق ميزد


در انتها ميتونم بگم كه اين مدل در بين مدلهاي جت پراپي كه ساخته ام بهترين مدل بوده و بنده از پرواز تيز و قدرت گلايد آن خيلي لذت بردم و به همه دوستاني كه بدنبال يك مدل سرعتي و در عين حال پايدار هستند توصيه ميكنم روي اين مدل كار بكنند


مزاياي اين مدل :
-- مناسب براي مدلرهايي كه دنبال سرعت و پايداري خوب و در عين حال گلايد مناسب هستند
-- سرعت خوب و در عين حال پايدار
-- گلايد خوب (با رفتن موتور شما نگران هيچي نيستيد و براحتي ميتونيد لندينگ كنيد)
-- قدرت مانور پذيري عالي (اينورت، رول ولوپ سريع ....

معايب اين مدل :
-- دور زدن هاي خيلي سريع (تقريبا عين دور درجا) ورفتن به حالت استال
-- مناسب براي مدلرهاي حرفه اي

مشكلات ساخت اين مدل :
-- تنظيم دقيق مركز ثقل با توجه به قرارداشتن موتور در نوك مدل
-- ساخت الويتور با توجه به اينكه سكان افقي در زير بدنه قرار دارد (هنگام تيك آف و لنديگ به زمين گير ميكند)
-- ساخت كال زيبا براي پوشاندن موتور سوختي
-- ساخت بال مقاوم و در عين حال سبك
-- نصب چرخهاي مقاوم زير بال مناسب براي هر نوع زمين


اشتباهات حين ساخت اين مدل :
-- نصب شيپوري در زير الويتور كه چندين بار هنگام تيك آف و لندينگ دچار مشكل شد

نكات مهم ساخت اين مدل :
-- بستن موتور به حالت سايد نه نرمال
-- جاسازي باطري گيرنده در انتهاي بدنه براي تنظيم مركز ثقل و سيم كشي تا زير بال
-- نصب سروهاي استاندارد براي رادر و الويتور در بخش دم مدل براي تنظيم مركزثقل
-- استفاده از كاورهاي مناسب براي رنگ آميزي زيبا
-- نصب موتور 46 براي وزن زير 3 كيلو و موتور 55 براي بالاي 3 كيلو

   

مشخصات مدل ساخته شده
  • نام سازنده : محمد طايفه حسنلو
  • طول زمان ساخت : 20 روز
  • گروهبندي مدل : اسپورت
  • جنس بدنه : ورق فوم برد
  • طول بال : 145 سانتيمتر
  • طول بدنه : 135 سانتيمتر
  • وزن پروازي : 3200 گرم
  • موتور : 1 عدد موتور سوختي دو زمانه
  • مشخصات موتور : يك موتور دو زمانه سوختي او اس سايز 55
  • حجم باك : 340
  • سايز ملخ : 6 * 11
  • تعداد سرو : 6
  • تعداد كانال : 5
  • زمان تقريبي پرواز : 14 دقيقه
  • تاريخ اولين پرواز : 09/10/1390
  • محل اولين پرواز : پارك چيتگر تهران


براي پرسش و پاسخ در مورد ساخت اين مدل ميتوانيد
به انجمن تخصصي ساخت و پرواز يا همان فروم مراجعه کنيد


ثبت شده توسط :      در تاريخ : 93/12/01
        
قیمت تقریبی ساخت کل مدل چه قدر شده بود؟ ---------- این مدل برای افراد حرفه ای هستش و به درد افراد تازه کار نمیخوره ، ولی قیمتی حدود یک میلیون

ثبت شده توسط :      در تاريخ : 93/11/29
        
سلام نقشه ی مدل رو از کجا باید تهیه کنم. ------------------- دوست گرامی متاسفانه خیلی از مدلهای دست ساز ما در کارگاه ، دارای نقشه نیستند مثلا همین مدل ، و ما با استفاده از تصاویر سه وجهی (تصویر بالا) اندازه های مدل را استخراج کرده و مدل را میسازیم . به اصطلاح روش ما عکس بده و مدل تحویل بگیر هستش ------------------- دوست گرامی ، همانطور که در متن این مقاله و اکثر مقالات دیگر گفته ایم ، بیشتر مدلهای ساخته شده در کارگاه ساخت و پرواز بغیر از یک عکس سه وجهی دارای هیچگونه نقشه ای نیستند و ما با تجربه ای که در ساخت انو.اع مدلها داریم ، براحتی میتوانیم مدل مورد نظر را ساخته و پرواز دهیم


تصاوير ضميمه اين مقاله

مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
تصوير مدل قبل از اولين پرواز و قبل از ساخت و نصب كال


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
تصوير مدل قبل از اولين پرواز و قبل از ساخت و نصب كال


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
تصوير مدل بعد از نصب كال


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
تصوير مدل بعد از نصب كال


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
تصوير مدل بعد از نصب كال


مقاله ساخت و پرواز هواپيماي مدل راديو کنترل
تصوير مدل بعد از نصب كال




<h6> فروش هواپيماي راديو كنترل الكتريكي و سوختي - فروش قطعات - چوب بالسا - تالار گفتگو و انجمن تخصصي ساخت و پرواز هواپيماي مدل كنترل از راه دور - برگزاري دورهاي آموزشي ساخت و پرواز - وب سايت تخصصي ساخت و پرواز - مقالات آموزشي براي ساخت و پرواز انواع هواپيماهاي مدل - برگزاري كلاس و كارگاه آموزش ساخت و پرواز هواپيماهاي راديو كنترلي قابل پرواز در مدارس و مراكز آموزشي - ويديوهاي مدلهاي دست ساز - دوره‌هاي ساخت هواپيماي مدل - آموزش ساخت و خلباني هواپيماهاي مدل - برگزاري دورهاي آموزشي ساخت و پرواز - دانلود رايگان انواع نقشه هواپيماهاي مدل آموزش ساخت هواپيماهاي مدل در تهران -- آموزش ساخت و پرواز هواپيماهاي مدل کنترل از راه دور -- دوره‌هاي طراحي و ساخت هواپيماي مدل </h6>